موارد مختلف آسیب های کارت حافظه
9 علت خرابی کارت حافظه + طبقه‌بندی خطاها

با شوق و ذوق مموری کارت مورد نظر رو خریداری می‌کنید و ازش استفاده می‌کنید، اما یه روز دیگه باید به جستجوی علت خرابی کارت حافظه باشید (دو روی یک سکه، ترکیبی از خوشی و ناخوشی)! اما اگر به صورت جدی می‌خواین درباره این دلایل بدونید، ما این نوشته رو تقدیم شما می‌کنیم:

علت خرابی کارت حافظه (SD و micro SD)

برای پیدا کردن دلایل خرابی کارت حافظه که ممکنه برای دوربین‌های حرفه‌ای، گوشی‌های همراه و عزیز شما اتفاق بیفته، ما دلایل زیر رو پیدا کردیم و مسلما اگه بتونید با اونها مقابله کنید، طول عمر این موجودات کوچک، اما به شدت کار‌راه‌بنداز و با ظرفیت رو بالا می‌برید:

طبقه‌بندی علت خرابی کارت حافظه

  1. خرابی منطقی مموری کارت: این نوع خرابی‌ها در صورتی اتفاق می‌افتن که سیستم فایل (فرمت) غیر قابل دسترسی باشه. مثلا برخی از پیام‌های خطای کارت SD که خبر از یک خطای منطقی میدن، این موارد هستن:
  • شما نمی‌تونید دیسک رو قبل از استفاده، فرمت کنید.
  • [Drive]: در دسترس نیست.
  • CHKDSK برای درایوهای RAW در دسترس نیست.
  • قبل از استفاده از دیسک، باید دیسک را فرمت کنید.
  • فایل مفقود یا خوانده نشده است.

خرابی فیزیکی کارت حافظه

  1. خرابی کارت حافظه به علت نارسایی فیزیکی: از اسمش مشخصه که مموری کارت محبوب شما، از جهت ساختار فیزیکی دچار مشکل و خرابی شده. پس برخی از پیام‌هایی که در این صورت می‌بینید، اینا هستن:
  • کارت SD، مقداردهی اولیه نشده است.
  • ویندوز قادر به تکمیل خطای Format در USB و کارت حافظه نیست.
  • خطای «فرمت نشده» در کارت‌های CF.
  • خطای “write protected” نشون داده میشه.
  • کارت SD خطا نصب نمی کند.
  • کارت SD آسیب دیده، سعی کنید فرمت مجدد کنید.
  • کارت SD خالیه یا دارای سیستم فایل پشتیبانی نشده است.
  • کارت SD، خطای 0 بایت رو نشون میده.
  • شناسایی نشدن کارت حافظه
  1. مجموعه ی از نارسایی‌های فیزیکی و خرابی‌های منطقی کارت حافظه

با این طبقه‌بندی، می‌خوایم مجموعه علت خرابی کارت حافظه رو بررسی کنیم:

1. سهل انگاری، دلیل پیش‌پا افتاده، اما همیشگی خرابی های کارت حافظه

مموری کارت‌ها، حساس و ظریف هستن و حتی به ذهنتون هم خطور نمی‌کنه که روش استفاده شما ممکنه اونها رو رنجیده خاطر کنه. اما ینی چی؟ وقتی به هر دلیلی باید کارت حافظه رو از گوشی یا دوربین جدا کنید، بهتره دستگاه رو خاموش کنید.

اگر هم به هر دلیلی کارت حافظه رو استفاده نمی‌کنید، جای گرم و نرمی براش در نظر بگیرید و از هجوم گرد و خاک بهش جلوگیری کنید. اجازه ندید در معرض ضربه و برخورد با سطوح تیز قرار بگیره. از ریختن آب بهش جلوگیری کنید و خلاصه در حفظ و نگهداری اون به خوبی کوشا باشید. به این ترتیب با اولین علت خرابی کارت حافظه مقابله کردید.

2. علت خرابی کارت حافظه را در تجمع بلوک‌های بد جستجو کنید

وقتی سن کارت‌های SD بالا میره، در اونها بلوک‌های بد جمع میشه. بلوک‌های بد فضای ذخیره‌سازی ناسالمی هستند که اجازه ورود و ذخیره داده‌‌هارو نمیدن. با گذشت زمان، بلوک‌های بد روی کارت حافظه جمع میشن و سطح عملکرد کارت‌های SD رو کاهش‌ میدن. یکی از دلایل اصلی ایجاد این بلوک‌های بد، خارج کردن کارت در شرایط غیرایمن هست.

3. چه خطای فرمتی انجام می‌دهید؟

علت خرابی کارت SD، گاهی اوقات برمیگرده به این موضوع که در شرایط خاص ممکنه به دلایلی مجبور بشید کارت حافظه‌تون رو فرمت‌ کنین. در چنین موقعیتی، باید خیلی مواظب باشید. در طول فرمت کردن کارت، نباید وقفه یا خطایی ایجاد بشه وگرنه به کارت SD آسیب‌ میرسه. متأسفانه، در این حالت، داده‌ها قابل بازیابی نیستند و دیگه کارت‌ نمیتونه فرایند فرمتش رو ادامه بده.

ویروسی شدن کارت های حافظه
ویروسی شدن کارت حافظه عامل آسیب به micro sd

4. هجوم ویروس یا بدافزارها به مموری کارت ها را از یاد نبرید

گاهی اوقات بعد از اتصال کارت حافظه به رایانه، ممکنه متوجه بشید که کارتتون ویروسی یا به بدافزار آلوده شده. این اتفاق وضعیت فایل‌هاتون رو تحت تاثیر قرار میده. حتی ممکنه داده‌ها رو غیرقابل خوندن‌ کنه. معمولاً چنین حوادثی به طور تصادفی پیش میاد و باعث میشه که کل داده‌های ذخیره شده در دستگاه از بین برن. همچنن برخی از ویروس‌ها‌ میتونن داده‌های شما رو با رمز عبور، رمزگذاری کنن و برای باز کردن قفل فایل‌هاتون از شما دستمزد بالایی رو طلب کنند.

در ادامه ممکنه ناخواسته برنامه بدافزاری رو دانلود‌ کنین که باعث حمله ویروس به رایانه و کارت حافظه‌تون میشه. این حمله‌ میتونه داده‌ها‌ رو خراب کنه. مثلا فشرده سازی فایل‌ها از چند مگابایت به چند کیلوبایت یکی از حملات مخرب هست. یا ممکنه کارت SD رو غیر قابل دسترس کنه. پس حتما مواظب برنامه‌های که دانلود‌ میکنید باشید.

5. شانس خوب نصیبتان شود: نقص تولید در کارت حافظه

علت خرابی کارت حافظه گوشی گاهی اوقات به خاطر نقص تولید هست که از همون ابتدا و در کارخانه اتفاق می‌افته و اینجور موقع‌ها فقط شاید اولین فکری که به ذهن میرسه، شانس نداشتن باشه برای همین مهمه که کارت حافظه اصلی خریداری کنید (مقاله تشخیص کارت حافظه اصلی از تقللبی رو از دست ندید). و اینکه برند خوب بخرید (تا جایی که بودجه‌تون اجازه میده).

تا یادمون نرفته راه‌هایی هم هست که شما می‌تونید تست خرابی کارت حافظه رو هم انجام بدید و بعدش تصمیم به خرید کنید.

6. آسیب سیستم فایل (نوع فرمت)

یک علت خرابی کارت حافظه توی همه دستگاه‌ها، آسیب و عیب و ایراد توی سیستم فایل هست. اما این یعنی چی؟ هر دستگاهی که برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شه، اطلاعات رو بر اساس سیستم فایل خودش ذخیره‌ میکنه.‌ اگه آسیبی در سیستم فایل کارت SD وجود داشته باشه، احتمالاً به داده‌های کارت هم آسیب وارد میشه. در این مورد، باید از ابزارهای تعمیر فایل سیستم برای رفع مشکل استفاده‌ کنین.

7. کنترلر خراب را هم در نظر بگیرید

کارت‌های SD از سه جزء اصلی تراشه‌های حافظه، PCB و کنترلر تشکیل شدن و نکته اینجاست که هر چند وقت یکبار سیستم عامل کنترلر ممکنه خراب بشه. پس در این حالت ممکنه کارت SD اصلاً خودش رو نشون نده یا شما رو با ظرفیت اشتباه، گمراه کنه، مثلا بگه 31 مگابایت به جای 64 گیگابایت.

8. عوامل بیرونی را حذف کنید

رطوبت و سایر عوامل بیرونی علت خرابی کارت حافظه است، چون روی ساختار حافظه جانبی تاثیر مستقیم میذاره. مثلا اگه گوشی رو برای ساعت‌ها زیر آفتاب رها کنید، ممکنه اثر جانبی اون، خرابی مموری کارت باشه.

9. جای کارت مموری آسیب دیده است

برای خوندن اطلاعات از کارت حافظه، محل قرارگیری کارت هم باید مناسب باشه و عیب و ایرادی نداشته باشه. پس یک علت خرابی کارت حافظه، لنگر انداخت اون در جای اشتباهی و پر عیب و ایراده. بنابراین، برای اطمینان از سلامت کارت حافظه، سعی‌ کنین اونو در دستگاه دیگری برای بررسی بیشتر قرار بدید.

محافظت از داده ها در خرابی کارت حافظه خراب
محافظت از داده های روی کارت حافظه Microsd

از اطلاعات روی مموری کارت محافظت کنید

حالا که علت خرابی کارت حافظه رو یاد گرفتید، بیایید و روش‌های پیشگیری رو هم انجام بدید (به احترام همون ضرب‌المثل معروف؛ پیشگیری بهتر از درمانه). در نتیجه برای اینکه اطلاعات و دادهای‌های روی کارت حافظه از بین نره، حتما نکات زیر رو رعایت‌ کنین:

  • از اطلاعات کارت SD روی دستگاه دیگه هم نسخه پشتیبان تهیه‌ کنید.
  • از آنتی ویروس برای محافظت از دستگاه و کارت SD استفاده کنید.
  • به وقت ذخیره عکس یا هر فایل دیگه، یه دفعه تصمیم به خروج کارت حافظه نکنید!
  • وقتی علاقه‌ای به استفاده از کارت حافظه در گوشی و دوربین یا هر سیستم دیجیتال دیگه ندارید، بهشون احترام بذارید و جای خشک و به دور از گرد و غبار، رطوبت و حرارتی رو براشون فراهم کنید.
  • حتما خرید کارت حافظه رو از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی و آفلاین انجام بدید.
  • از کارت حافظه فقط برای یک دستگاه استفاده‌ کنید.

آشنایی با علت خرابی کارت حافظه گوشی یا رم و… به شما کمک می کنده تا بتونین با رعایت برخی نکات طول عمر اونو افزایش بدین. با تست خرابی کارت حافظه می تونین به این مهم پی ببرین.

سخن آخر


امروزه از دست دادن اطلاعات به دلیل خرابی کارت SD یا کارت حافظه بسیار رایج شده. پس‌ اگه اطلاعات کارت حافظه‌تون رو از دست دادید، اصلا نگران نباشید. اینترنت پر از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات برای مموری کارت ها هست که در این زمینه‌ میتونه بهتون کمک کنه. اما بهترین گزینه تماس با یک فرد ماهر و کاربلده که آموزش دیده باشه.  چون نداشتن دانش و مهارت کافی، ممکنه به کارت حافظه آسیب بیشتری وارد کنه و در نتیجه شانس بازیابی اطلاعات رو کاهش بده. اما با فهمیدن دلایل خرابی مموری کارت می تونین از برخی آسیب ها جلوگیری کنین.


پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش رم گوشی با کارت حافظه با روت کردن و نصب اپلیکیشن را مطالعه بفرمایید.