تست سلامت ssd با معرفی چند نرم‌افزار حرفه‌ای و البته رایگان

انواع نرم افزار برای حفظ سلامت SSD
تست سلامت ssd با معرفی چند نرم‌افزار حرفه‌ای و البته رایگان

در این نوشته می‌خواهیم درباره تست سلامت SSD صحبت کنیم و به شما راهکارها و البته نرم افزارهایی را معرفی کنیم که در این راه به شما کمک زیادی میکنند. امروزه، این حافظه‌های جانبی به بخش مهمی از سیستم‌های کامپیوتری ما تبدیل شده‌اند. همچنین حافظه SSD به دلیل عمر محدودی که دارند با گذر زمان کهنه شده و در نهایت موجب بروز مشکلاتی در سیستم ویندوز شما می‌شود. در نتیجه توجه به سلامت SSD برای کاربران بسیار مهم است. پس در ادامه این مطلب با بوبوکو همراه باشید.

ضرب‌المثلی مناسب سلامت ssd؛ پیشگیری، بهتر از درمان

اگرچه شما به عنوان مخاطب حرفه‌ای بوبوکو، از دنیای تکنولوژی اس اس دی‌ها باخبر هستید، اما بیایید یکبار دیگر نکاتی را با هم مرور کنیم:
Ssdها، درایوهای حالت جامدی هستند که برخلاف هارد دیسک درایوها (hdd)، از قطعات مکانیکی ساخته نشده‌اند و اجزای آنها، مشابه همان تراشه‌هایی است که شما در اجزای کوچک خانواده حافظه‌های جانبی، یعنی فلش مموری‌ها می‌بینید. این دسته از دستگاه‌ها، سرعت بالاتری را به سیستم شما هدیه می‌دهند، بدین معنی که در مدت زمان کمتری قادر خواهید بود، اطلاعات زیادی را منتقل کنید.
اما نکته غم‌انگیز این است که همیشه عیبی میان آن همه خوبی وجود دارد؛ اگر ssdها خراب شوند و دیگر تمایلی به ادامه زندگی نداشته باشند، هیچ راهی برای ریکاوری و بازگرداندن اطلاعات خود نخواهید داشت. پس بهتر است نکات سلامتی آنها را یاد بگیریم تا طول عمرشان را بیشتر کنیم.

بهترین نرم افزارهای تست سلامت SSD

بسیاری از متخصصان ذخیره‌سازی داده‌ها، ابزارهای مورد علاقه خود را در زمینه SSD Performance دارند که برای سالیان سال از آنها استفاده می‌کنند و ما به چند مورد از آنها اشاره کرده‌ایم:

1.نرم افزار سلامت ssd با  SAMSONG Magician

این نرم‌افزار تست سلامت SSD، محبوب بسیاری از محصولات سامسونگ از جمله 980 Pro، Pro 970، EVO PLUS 970، EVO 870  و 870 QVO است و قابلیت‌های زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • اطلاع رسانی، نصب و به روزرسانی سیستم عامل
  • محک زدن عملکرد ssd
  • دسترسی به وضعیت “حالت سریع” که افزایش سرعت‌ رو از طریق ذخیره هوشمند DRAM داده‌ها، برای شتاب خواندن و بهینه سازی نوشتن ارائه می‌دهد.
  • پاک کردن ایمن داده‌ها

2. حافظه و ابزار ذخیره‌سازی اینتل (Intel Memory and Storage Tool)

این نرم‌افزار، برای SSD‌های اینتل و دستگاه‌های حافظه Intel Optane دارای دو رابط است: یک رابط کاربری گرافیکی برای مدیریت SSD توسط دارندگان و مشتریان و‌ یک رابط خط فرمان (CLI) برای حرفه‌ای‌ها و مدیران سیستم جهت به روزرسانی و پیکربندی درایو.
حافظه و ابزار ذخیره‌سازی اینتل، خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  • عمر تخمینی باقیمانده درایو.
  • گزارش‌ها و ویژگی‌های SMART (فناوری نظارت و گزارش‌دهی خود).
  • به روزرسانی سیستم عامل.
  • بهینه‌سازی عملکرد درایو با SSD Optimizer.
  • اسکن‌های تشخیصی سریع یا کامل.

3. ابزار OCZ SSD

OCZ SSD، نرم افزار تست سلامت هارد اس اس دی اینترنال و اکسترنال است که برای بررسی، مدیریت و بهینه‌سازی SSD‌های رایانه مناسب است. ویژگی‌های این نرم افزار شامل موارد زیر است:

  • تنظیم SSD، با سه حالت: قابلیت اطمینان، عملکرد یا ظرفیت
  • تیونر سیستم عامل
  • کنترل LED‌های فعال دستگاه
  • مدیریت فضا برای محصولات NVM Express
  • نظارت بر سلامت SSD
  • به روزرسانی سیستم عامل
  • مشاهده سلامت، امکان به روزرسانی و نمایش ظرفیت درایو در داشبورد.

4. نرم‌ افزار تست سلامت ssd با GSmartContro

یکی از برنامه‌های رایگان تست هارد دیسک که ما بررسی کردیم و از وجودش هم بسیار خوشحال شدیم، GSmartControl است. یکی دیگر از خوبی‌های این برنامه آن است که شما می‌توانید با آن، علاوه بر درایوهای حالت جامد، وضعیت سلامتی هارد دیسک‌ها را هم بررسی کنید و در این میان هیچ فرقی هم به انواع سازنده‌ها نمی‌گذارد.
شما می توانید نسخه‌هایی از این ابزار را برای ویندوز و همچنین برای تمام فرمت‌های اصلی لینوکس و حتی برای macOS دریافت کنید. ما فایل پرتابل نسخه 1.1.3 را برای ویندوز 10 x64 آزمایش کردیم.
بعد از نصب GSmartControl و فعال کردن برنامه، لیستی از تمام درایوهای لپ تاپ یا کامپیوتر خود را مشاهده خواهید کرد. حالا روی درایو مورد نظر دابل کلیک کنید تا پنجره بزرگتری برایتان باز شود که جزئیات کاملی از وضعیت درایو شما را توصیف می‌کند. برای مثال،  اطلاعات هویتی مانند مدل یا شماره سریال درایو و همچنین جزئیات مربوط به S.M.A.R.T، ویژگی‌ها، آمار، خطاها، دما و موارد دیگر را می‌توانید مشاهده کنید.
اما قبل از اتمام بررسی این نرم‌افزار مفید، این نکته را هم اضافه کنیم که شما قادر خواهید بود آزمایش‌های خود را روی هارد دیسک خود انجام دهید. در تب Self-Tests، تستی را که می‌خواهید اجرا کنید، انتخاب می‌کنید و Execute را فشار می‌دهید. بسته به هارد دیسک، تست‌ها ممکن است متفاوت باشد، اما معمولا باید بتوانید یک بررسی کوتاه، یک بررسی گسترده و یک بررسی انتقالی را اجرا کنید. پس از پایان تست، GSmartControl به شما، خطاهای موجود را نشان خواهد داد.

5. برنامه سلامت هارد؛ Crucial Storage Executive

نرم افزار تست سلامت هارد اس اس دی با نام crucial storage executive، برنامه رایگانی است که با وجود آن می‌توانید نظارت و مدیریت حافظه‌های SSD Crucial MX-series، BX-series، M550 و M500 را انجامل دهید. همچنین این برنامه با ویژگی Momentum Cache، برای افزایش سرعت SSD در عملیات درایو مناسب است. البته سایر قابلیت‌هایش را در ادامه اشاره کرده‌ایم:

  • به‌روزرسانی سیستم عامل ssd
  • نمایش فضای دخیره‌سازی به گیگابایت
  • نظارت بر نحوه استفاده
  • کنترل دمای عملکرد هارد SSD و سلامت کلی
  • پاک کردن تمام داده‌های ذخیر شده

سخن آخر

برای بررسی و تست سلامت ssd، نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که ما فقط 5 مورد از آنها را به شما معرفی کردیم. اگر همینجا بخواهیم موارد دیگر را نام ببریم، می‌توانیم به  CrystalDiskInfo، CrystalDiskMark و Tweak-SSD اشاره کنیم از با استفاده از آنها می‌توانید کم شدن سلامت ssd را به درصد متوجه شوید و پس از آن به دنبال راهکار باشید. اما ما بوبوکویی‌ها همچنان مشتاقیم تا نظرات شما را بخوانیم و خوشحال می‌شویم اگر از برنامه دیگری استفاده کرده‌اید آن را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی انواع بهترین هارد اینترنال وسترن دیجیتال را مطالعه بفرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.