معرفی روش‌های فرمت هارد دیسک و هارد اکسترنال

فرمت هارد دیسک و هارد اکسترنال یکی از کارهایی هست که اگه به تازگی خریدیش، ممکنه بهش نیاز پیدا کنید. دلیلش برمیگرده به سازگاری اون حافظه جانبی با دستگاه شما. مثلا بعضی‌هاشون ممکنه نتونن ویندوز 7 رو شناسایی کنن. با این مقدمه، سعی داریم در ادامه‎ی این مقاله روش‌های فرمت هارد رو بررسی کنیم:

انتخاب فرمت صحیح برای درایو

قبل از اینکه در مورد انتخاب فرمت صحیح برای درایور و راه های فرمت هارد بهتون بگیم، باید بدونید که کامپیوترهایی با سیستم عامل‌های به غیر از لینوکس، می‌تونن از چهارتا فایل سیستمی استفاده کنن که این چهارتا فایل سیستمی اینا هستن: NTFS، HFS+، FAT32 و exFAT.

حالا شاید از خودتون بپرسید که فرق این چهارتا باهم چیه و از کجا باید بفهمیم که کدومش به درد سیستم عامل ما می‎‌خوره که ما همش رو بهت یاد میدیم تا راه های فرمت هارد دیسک رو با موفقیت پشت سر بذارین.

  • فرمت NTFS

اگه می‌خواین از هارددیسکی که دارید برای بکاپ گرفتن استفاده کنید، باید از فرمت NTFS استفاده کنید. البته که وقتی شما یه هارد اکسترنال می‌خرید، به صورت پیش فرض روی NTFS فرمت شدن. ولی خوب سیستم‌ عامل‌های macOS و Linux فقط می‌تونن فایل‌هایی که روی اون هارددیسک با این فرمت هستن رو بخون، پس باید به دنبال بهترین فرمت هارد برای مک باشین.

هارد دیسک‌هایی که با فرمت NTFS هستن یه سری محدودیت‌های بزرگ برای اندازه فایل و پارتیشن‌بندی دارن که یکم دست و بال آدم رو می‌بنده و پیشنهادم اینه که هارددیسک رو با FAT32 فرمت کنید که محدودیت حجم 4 گیگابایت برای هر فایل داره و خیلی از فایل‌های بکاپ ویدئویی بزرگتر از 4 گیگابایت معمولا هستن.

  • فرمت HFS+

اگه می‌خواین از هارددیسک‌تون برای بکاپ گرفتن Time Machine توی سیستم‌ عامل Mac استفاده کنید، باید از HFS+Hierarchical File System Plus یا macOS Extended استفاده کنید. ولی خوب درایوی که به این روش فرمت شده بشه، بدون نرم افزار اضافی روی کامپیوتری که سیستم عامل ویندوز هست نصب نمی‎شه و مثل فرمت NTFS، یه سری محدودیت‌ها مثل اندازه فایل و پارتیشن‌بندی و… داره که بازم پیشنهادم استفاده از فرمت FAT32 هست و این روش از جمله معروف‌ترین راه های فرمت هارد اکسترنال و هارد دیسک به حساب میاد.

  • فرمت FAT32

فرمت FAT32 یکی از قدیمی‌ترین و کارآمدترین فرمتی هست که هم تو سیستم‌ عامل‌های ویندوز خیلی به کار میان و هم تو سیستم‌ عامل‌های مک! شاید دلیل اصلی محبوبیت این فرمت به خاطر این هست که تقریباً هر سیستمی می‌تونه اون رو بخونه و ازش استفاده کن.

یه نقطه ضعفی که این سیستم داره اینه که FAT32 محدودیت اندازه 4 گیگابایت برای هر فایل داره و فایل‌هایی که می‌خواین ازش بکاپ بگیرید، باید کوجکتر از 4 گیگ باشن.

  • فرمت exFAT

اگه فایل‌هایی که می‌خواین انتقال بدید از 4 گیگ بیشتره، استفاده از فرمت exFAT  می‌تونه انتخاب خوبی براتون باشه. البته باید اینم بگم که این فرمت با File History یا Time Machine کار نمی‌کنه!

فول فرمت هارد exFAT، هم روی macOS و هم روی ویندوز به خوبی کار می‌کنه و اون محدودیت‌هایی مثل سایز فایل و… رو که تو فرمت‌های قبلی داشتیم رو نداره و خیلی راحت می‌تونید برای بکاپ گرفتن ازش استفاده کنید.

فرمت هارد دیسک با ترکیب NTFS و HFS+

اگه یه هارد اکسترنال دارید و می‎خواید از اون برای بکاپ گرفتن فایل‌ها و Time Machine استفاده کنید می‌تونید از فرمت ترکیبی استفاده کنید. یعنی یه بخشی از هارداکسترنال رو به صورت NTFS و یه بخش دیگه رو به صورت HFS+ فرمت کنید و بعد درایو رو به ویندوز وصل کنید و قسمت FAT32 رو دوباره به صورت NTFS فرمت کنید و الان اون تک درایو شما، به صورت چندتا درایو کوچکتر تقسیم میشه.

البته قبل از اینکه بخواین این کار رو بکنید، پیشنهادمون اینه که اگه یه سری فایل‌های مهم رو هارد دارید، همه رو یه جای دیگه کپی کنید تا یه وقت اون اطلاعات مهمتون از دست نره! هرکدوم از روش‌های فرمت هارد دیسک رو هم که انتخاب کرده باشین، بازم تمامی اطلاعات شما از روی هارد یا فلش شما پاک میشن.

فرمت دوباره درایو در ویندوز و مک

فرمت هارد در سیستم عامل ویندوز

برای انجام انواع فرمت هارد دیسک توی سیستم عامل ویندوز باید این مرحله‌ها رو انجام بدید:

  • درایو رو به سیستم وصل و Windows Explorer رو باز کنید.
  • روی درایو کلیک راست کنید و از منویی که ظاهر میشه، گزینه Format رو انتخاب کنید.
  • اون فرمتی که نیاز دارید رو انتخاب و روش کلیک کنید. حالا نوبت اسم گذاشتن روی درایو مورد نظر هست. بعدش باید مطمئن بشید که تیک کادر Quick Format رو زدید.
  • حالا روی Start باید کلیک کنید تا کامپیوتر اون درایو رو دوباره فرمت کنه.

بعد که تمام این کارها رو انجام دادید، می‌تونید اون درایو خارجی رو تو Windows Explorer باز و ازش استفاده کنی دو از فول فرمت خودتون لذت ببرین.

فرمت هارد در سیستم عامل مک

بهترین فرمت هارد برای مک هم به روش زیر انجام میشه:

  • هاردیسک رو به مک وصل و گزینه‌ی Finder رو باز کنید.
  • روی منوی Go کلیک و Utilities رو از منوی کشویی انتخاب و Disk Utility رو باز کنید.
  • درایو خارجی رو از نوار کناری سمت چپ انتخاب و روی Erase کلیک کنید.
  • برای درایور یه اسم انتخاب و سیستم فایل مورد نظر رو از منوی کشویی Format انتخاب کنید.
  • روی Erase کلیک کنید تا فرمت هارد اکسترنال به خوبی و خوشی انجام بشه.

وقتی که تمام این کارها رو انجام دادید، با کلیک کردن روی درایو می‌تونید او
ن رو باز و ازش استفاده کنید.

انواع مختلف فرمت هارد دیسک و هارد اکسترنال به چه درد می‌خورن؟

اول مقاله توضیح دادم که فرمت هارد دیسک و هارد اکسترنال اول کار، خوبه. اما نکته مهمی هم وجود داره که باید اشاره کنم: ما مدل‌های فرمت رو بر حسب زمانی که براش صرف میشه هم طبقه‌بندی می‌کنیم که هر کدوم کارایی خودش رو داره:

  • فرمت سریع یا Quick format: این روش، فایل‌هاتون رو حذف یا بازنویسی می‎کنه که میشه گفت کار اصلیش این هست که فایل‌ها رو بیشتر مخفی می‌کنه تا کامل حذف.
  • فرمت معمولی یا Normal format: در این روش فرمت هارد دیسک، فایل‌هاتون پاک میشه و درایو رو به طور کامل براتون پاک می‌کنه و معمولا خیلی سخت میشه هارداکسترنالی که با این روش فرمت می‌شه رو بازیابی کرد و اگه می‌خواین هارداکسترنال‌تون رو بفروشید یا هدیه بدید، بهترین گزینه است.
  • روش Start from scratch: اگه دیدید فایلی رو سیستم باز نمیشه و از کار افتاده، این روش گزینه خوبیه. ولی قبل از اینکه بخواین فرمت هارد دیسک رو با این روش انجام بدید، باید از قبل یه کپی از فایل‌هایی که توی هارد دارید بگیرید، چون همون جوری که از اسمش مشخصه، دیگه نمی‌تونید اطلاعات رو بازیابی کنید و تمام اطلاعات به طور کامل پاک می‌شه.

منظور از فرمت کردن چی هست؟

ببین بزار قبل از اینکه این مورد رو توضیح بدم یه چندتا اصطلاح بهتون یاد بدیم:

خیلی‌ها فکر می‎کنن فرمت کردن همون پاک کردن و حذف کردنه، ولی همه اینا باهم فرق دارن!

  • Delete کردن: دیلیت کردن یعنی فایلی که به اصطلاح می‌خوای پاکش کنید، فقط از جلوی چشمت پاک می‌شه و میره به سطل آشغال و… در نتیجه، می‌تونید هر وقت خواستید اون رو restore کنید و برش گردونید.
  • Erase کردن: وقتی که تو یه فایل رو از سیستم erase می‌کنید، یعنی برای همیشه اون رو از لپتاپ یا کامپیوترت پاک می‌کنید.
  • Wipe کردن یا محو کردن: منظور از wipe کردن یعنی به طور کامل و همیشگی هر چی اطلاعات رو هارد داشتید رو پاک می‌کنید و دیگه نمی‌تونید اونا رو برگردونید. از این روش برای وقتی که می‌خواین هارد رو بفروشین می‌تونید استفاده کنید.
  • Format کردن: مشخصه دیگه! با فرمت کردن هارد دیسک (یکی از سه روشی که پاراگراف بالا توضیح دادیم) می‌تونید هرچی فایل و اطلاعات دارید رو پاک کنید.

جمع بندی

تو این مقاله در مورد روش‌های فرمت هارد دیسک و هارد اکسترنال براتون صحبت کردیم و انواع مختلفی که برای اینکار وجود داره رو بهتون معرفی کردیم. ببین هاردریسک‌هایی که یه مدت طولانی ازشون استفاده شده ممکنه یه سری فایل‌های کش و… توشون بیاد که کم‌کم عملکردشون رو بیاره پایین و خوبه که هرچند وقت یه بار هاردیسکت رو فرمت کنید. تا یادمون نرفته این رو هم اضافه کنیم که فرمت کردن هارد دیسک با cmd و فرمت کردن هارد در disk management از سایر روش‌هایی هست که اینجا بررسی‌شون نکردیم.

امیدوارم مطالبی که تو این مقاله گفتیم، اطلاعات مفیدی بهتون داده باشه و بتونید راحت‌تر و آگاهانه‌تر در دنیای تکنولوژی حرکت کنید.


پیشنهاد می کنیم مقاله بررسی انواع نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال را مطالعه بفرمایید.