سرعت انتقال هارد
چرا سرعت انتقال هارد اکسترنال موقع کپی کردن فایل‌ها کمه و چطور بهترش کنیم؟

این روزا خیلیا برای جابه‌جا کردن فایل‌هاشون یا از فلش مموری‌ استفاده می‌کنن یا از هارد اکسترنال. ولی یه شکایت خیلی بزرگی که بعضیاشون دارن، اینه که چرا سرعت انتقال داده‌ها موقع کپی کردن فایل‌ها کمه و سوالشون هم اینه که چطور میشه بهترش کرد؟ امروز تو این مقاله می‌خوام در مورد این موضوع برات بگم و بهتره که خیلی حرف نزنم و یه راست برم سر اصل مطلب.

در ادامه‌ی این مقاله با من همراه باش تا یاد بگیری که باید چیکار کنی تا سرعت انتقال هارد اکسترنال موقع کپی کردن فایل‌ها رو بهترش کنی، اینجوری دیگه وقتت تلف نمیشه.

چرا سرعت کپی کردن فایل‌ها تو هارد اکسترنال پایینه؟

اگه موقع کپی کردن فایل‌ها به هارد اکسترنال احساس کردی که خیلی سرعت پایینه و حسابی رفته رو مخت، باید به دنبال راه حل باشی و این موارد رو بهشون توجه کنی:

  • کابلی که برای وصل کردن هارد و کامپیوتر داری ازش استفاده می‌کنی خرابه
  • هارد اکسترنال برق کافی رو نمی‌تونه برای انتقال داشته باشه
  • تعداد برنامه‌هایی که تو سیستم داره همزمان اجرا میشه خیلی زیاده
  • هارد اکسترنالت خیلی پر شده و اصلا جای خالی نداره
  • هارد اکسترنالت ویروسی شده
  • درایور هارد اکسترنال قدیمیه یا به شدت آسیب دیده
  • هارد اکسترنالت در شرف رفتن به درگاه حق هستش

چطور سرعت انتقال هارد اکسترنال رو بیشتر کنیم؟

ببین تو قسمت بالا یه سری از اصلی‌ترین دلیل‌هایی که می‌تونه تو سرعت انتقال هارد اکسترنال موثر باشه رو بهت گفتم. ولی خوب یه سری کارهای خیلی ساده‌ای هستن که می‌تونی اونا رو امتحان کنی تا شاید این مشکلت برطرف شه.

چند روش ساده‌ برای برطرف کردن این مشکل:

استفاده از یه کابل دیگه

برای اینکه سرعت انتقال هارد اکسترنال رو بیشتر کنی، خوبه که از یه کابل دیگه استفاده کنی و بعد سعی کنی تا فایل‎ها رو از کامپیوترت کپی کنی و ببینی که آیا سرعتش بهتر شده یا نه!

عوض کردن پاور یا منبع تغذیه اصلی

هاردهای اکسترنال کلا برای اینکه بهتر کار کنن، نیاز دارن که منبع کافی انرژی رو داشته باشن. وقتی که برق به خوبی بهشون نرسه، می‌تونه دلیل اصلی کند شدن سرعتش بشه و نزاره که خوب لود شه.

برای اینکه این مورد رو چک کنی، اگه از PC استفاده می‌کنی، می‌تونی از از پورت USB پشتی استفاده کنی و ببینی که درست میشه یا نه. اگرم از لپتاپ استفاده می‎کنی، باید یه کابل دو سر USB بخری و با اون هاردت رو بهش وصل کنی و ببینی که سرعتش بالا میره یا نه.

بستن همه‌ی برنامه‌های در حال اجرا

اگه تو از اون دسته افرادی هستی که وقتی داری یه فایل رو کپی می‌کنی دوست داری مثلا با فتوشاپ کار کنی یا فیلم ببینی و یا آهنگ گوش بدی، خب سخت در اشتباهی و همین موجب می‎‌شه که سرعت انتقال هارد اکسترنال به لپتاپ و یا بالعکس پایین بیاد و به مشکل بخوری!

وقتی داری این کار رو می‌کنی، سعی کن که همه ی برنامه‌های درحال اجرا رو ببندی و سرت به کار خودت باشه تا این کار تموم بشه و بعد کارای دیگه رو انجام بدی.

پاک کردن فایل‌های اضافی روی هارد دیسک

یه وقتایی ممکنه انقدر هاردت رو پر کرده باشی که جای نفس کشیدن نداشته باشه و همین باعث کند شدنش بشه. همیشه چک کن ببین اگه یه سری فایل‌ها اضافی هستن، اونا رو پاکشون کن و یا فایل‌هایی که حجم بالایی دارن و واست مهم هستن رو زیپ کن تا جای کمتری رو توی هاردت بگیرن.

سرعت انتقال هارد پایین

Defrag کردن هارد اکسترنال

اصلا یادت میاد آخرین باری که هارد اکسترنالت رو Defrag کردی، کی بود؟ اگه اصلا یادت نمیاد و کلا تا حالا این کار رو نکردی، ممکنه فایل‌هایی که تیکه‌تیکه شدن باعث پایین امدن سرعت انتقال هارد اکسترنال شده باشن و باید تو سریع‌ترین زمان ممکن این کار رو انجامش بدی تا مشکلت برطرف بشه.

تو مقاله‌های قبلی خیلی کامل و مفصل در مورد Defrag کردن (دیفرگمنت) برات گفته بودم و اگه ندیدی‌شون، حتما یه سری به آرشیو مقاله‌های بزن!

حواست باشه که Defrag کردن به فضای خالی روی درایو مورد نظر، نیاز داره. معمولاً برای این کار 15 درصد ظرفیت درایو باید خالی باشه. اگه فضای خالی موجود نباشه ممکنه Defrag به‌طور کامل به پایان نرسه.

اسکن کردن هارد دیسک در برابر ویروس‌ها

ویروسی شدن هارد اکسترنال هم می‌تونه هم سرعت انتقال داده‌ها رو پایین بیاره و هم می‌تونه به نوبه‌ی خودش کلی عواقب فاجعه‌باری رو به همراه داشته باشه. فرقی هم نمی‌کنه که برای این کار از چه آنتی ویروسی می‌خوای استفاده کنی، مهم انجام دادن این کاره که می‌تونه کمک خیلی بزرگی بهت بکنه.

فرمت کردن هارد اکسترنال

خیلی وقتا یه فرمت کردن خیلی ساده، می‌تونه باعث بشه که خیلی راحت از شر همه‎‌ی این مصیبتا خلاص بشی. منظور از مصیبت اینجا نشون داده نشدن هارد، سرعت پایین انتقال داده‌ها و خیلی چیزای رو مخی دیگست!

ولی خوب باید یادت باشه که اگه اطلاعات مهمی رو توی هاردت داری، با فرمت کردن از دست میره و شاید دیگه نتونی بهشون دسترسی داشته باشی. بهترین کار اینه که قبل از فرمت کردن ازش یه بکاپ بگیری و بعد این کار رو انجام بدی تا مشکلی برای فایل‎های مهمت پیش نیاد.

جمع بندی و حرف آخر

تو این مقاله من در مورد اینکه چرا سرعت انتقال هارد اکسترنال موقع کپی کردن فایل‎ها کمه و چطور میشه بهترش کنیم برات گفتم و چندتا راه حل خیلی ساده ولی کارآمد رو بهت یاد دادم. حالا یه وقتایی می‎شه که همه‎ی این کارا رو می‌کنی و می‌بینی هیچ تاثیری نداره، خبر بد در این مورد اینه که ممکنه هاردت داره از کار می‌افته و دیگه شاید نتونی ازش استفاده کنی.

بهترین کار اینه هرجوری که می‌تونی یه بکاپ از فایل‌هایی که روش کپی داری بگیری تا از دستت نره و بعد اگه بشه ببریش پیش یه متخصص تا برات درستش کنه و این مشکلت رو برطرف کنه. امیدوارم مطالبی که تو این مقاله بهت یاد دادم، حسابی کمکت کنه و این مشکل بزرگ رو برات برطرف کنه.


پیشنهاد می کنیم مقاله پایین بودن سرعت انتقال هارد چرا رخ می دهد و چطور آن را بهتر کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.