کارت گرافیک مناسب لپ تاپ
چگونه کارت گرافیک مناسب برای لپ تاپ خود تهیه کنیم؟

کارت گرافیک لپ تاپ، معیاری است که خیلی از کاربران توجه زیادی به آن ندارند و تنها به هارد و رم لپ تاپ اهمیت می‌دهند. این دسته از کاربرها زمانی که سرعت لپ تاپ آن‌ها کند می‌شود، حتی یک درصد هم احتمال نمی‌دهند که ممکن است مشکل از کارت گرافیک یا CPU سیستم باشد. اما سوال اینجاست که در انتخاب کارت گرافیک برای لپ تاپ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ در این مقاله از بوبوکو قصد داریم به شما در انتخاب یک کارت گرافیک قوی و مناسب کمک کرده و یک بار برای همیشه این جمله اشتباه که کارت گرافیک تاثیر زیادی روی سیستم نمی‌گذارد را از ذهن شما پاک کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چرا کارت گرافیک روی سرعت سیستم تاثیرگذاره؟

شاید باورتون نشه ولی اهمیت انتخاب کارت گرافیک در لپ تاپ خوب، روی یه سیستم، خیلی کمتر از CPU یا واحد پردازش مرکزی سیستم نیست! همانطور که پایین بودن سرعت انتقال هارد تاثیر داره سرعت کارت گرافیک هم تاثیرگذاره. کارت گرافیک، داده‌های CPU رو پردازش می‌کنه و اونا رو به صورت تصویر روی مانیتور به شما نمایش می‎ده (این کل پروسه‌ای هست که کارت گرافیک روی سیستم انجام می‌ده و حتما متوجه شدید که چرا می‌گم خیلی مهمه)، ولی خوب اگه احساس می‌کنید که کارت گرافیکی که روی سیستمتون داری خیلی مناسب نیست و وقت عوض کردنش رسیده، باید یه سری نکته‌هایی رو بهشون توجه کنی که در ادامه تک‌تک‌شون رو براتون توضیح میدیم.

مناسب ترین کارت گرافیک لپ تاپ

چرا باید کارت گرافیک لپتاپ رو ارتقا داد؟

الان متوجه شدید که چقدر وجود کارت گرافیک روی سیستم مهمه؛ در واقع کارت گرافیک مسئول کیفیت گرافیک یا عناصر بصری هست که روی مانیتور نمایش داده می‌شه. کامپیتورهای قدیمی‌تر، CPU هم وظیفه پردازش داده‌ها رو داره و هم کاری که الان کارت گرافیک لپتاپ انجام می‌ده رو بر عهده داشت. ولی این روزها با پیشرفت تکنولوژی، تقریباً هر کامپیوتر و لپتاپی کارت گرافیک مخصوص به خودش رو داره و کلی هم پیشرفت کردن و باید تو انتخاب کارت گرافیک در لپتاپ دقت زیادی داشته باشین. اصلا گرافیک لپ تاپ چند باشه خوبه؟
حالا برای انتخاب کارت گرافیک در لپ تاپ، باید یه سری معیارهایی رو مد نظر داشته باشیم که می‌خوایم این موارد مهم رو با هم بررسی کنیم.

سن کارت گرافیک

با بالا رفتن سن کارت‌ گرافیک، توانایی اونا برای همگام شدن با جدیدترین بازی‌ها، استریم و نرم‌افزارها خوب کاهش پیدا می‌کنه و دیگه زورشون نمی‌رسه که کارشون رو به بهترین شکل ممکن انجام بدن. مثلا یه کارت گرافیک لپتاپ 5 ساله، شاید هیچ‌وقت نتونه اون جوری که باید یه ویدیو رو با یه نرم‌افزار ویرایش ویدیو به خوبی اجرا کنه. یه وقتایی هم ممکنه که یه کارت گرافیک فرسوده نتوته ویدیوهای 4K رو بدون هیچ افت سرعتی برای شما پخش کنه!

نحوه‌ی استفاده از کارت گرافیک

اگر شما هم به فکر عوض کردن و انتخاب کارت گرافیک در لپتاپ هستین، باید قبل از هر چیزی این رو برای خودتون و فروشنده مشخص کنید که هدف اصلی شما از کار کردن با لپتاپ چیه!
به عنوان مثال اگر بیشترین استفاده‌ی شما از لپتاپ بازی کردنه، خب نیاز دارید که قوی‌ترین و بهترین کارت گرافیک رو برای سیستمون بخرید، ولی اگر هدفتون از استفاده‌ی لپتاپ کار سبک‌تره، به یه کارت گرافیک معمولی‌تر ولی جدیدتر نیاز خواهید داشت!

نحوه استفاده از کارت گرافیک لپ تاپ

ضعف‌های کار کردن با کارت گرافیک

بعضی وقتا مثلا موقعی که دارید یه فیلمی ‌رو تماشا می‌کنید و یا با یه سری نرم‌افزارها مثل پریمیر کار می‌کنید، ممکنه احساس کنید که سیستم داره زور می‌زنه و کار می‌کنه و یا اینکه یه خورده حالت قطع و وصل شدن موقع فیلم دیدن میشه، این نشون‌دهنده‌ی اینه که CPU فریم در ثانیه بیشتری نسبت به کارت گرافیک مصرف می‌کنه و باعث ایجاد این مشکلات حین کار کردن میشه. اگه احساس می‌کنید که شما هم موقع کار کردن این مشکلات رو دارید، نشون‌دهنده‌ی اینه که باید در انتخاب کارت گرافیک لپ تاپ دقت کنین.

یه کارت گرافیک خوب برای لپتاپ چه معیارهایی داره؟

اگه شما هم به دنبال انتخاب کارت گرافیک در لپ تاپ خودتون هستین، باید بدونید که کلا دو تا برند توی بازار هست. این کارت گرافیک‌ها یا AMD هستن، یا NVIDIA و تو رده‌بندی کارت گرافیک لپ تاپ میشه اونارو مشاهده کرد. هر دوی این برندها پرقدرت و باکیفیت هستن، ولی خوب موقع تعویض، یه سری موارد هست که باید بررسی کنید و بهش توجه داشته باشید:

  • اول باید مشخص کنید که کارت گرافیک لپتاپ چه مقدار حافظه باید داشته باشه.
  • دوم این که کارت گرافیک‌های لپتاپ و کارت گرافیک‌های کامپیوتر رومیزی یا همون PC باهم فرق می‌کنن.
  • سوم اینکه می‌خواین کارت گرافیک به صورت مجزا روی سیستم سوار بشه یا باید روی CPU قرار بگیره؟
  • چهارم اینکه کانکتور برق کارت گرافیکی که انتخاب می‌‎کنید چیه؟

حالا به غیر از این موارد که بالا گفتیم، یه سری موارد دیگه هم هستن که موقع انتخاب کارت گرافیک در لپ تاپ باید درنظر داشته باشید که در ادامه بهتون کامل توضیح می‌دیم.

فرق بین پردازنده گرافیک مجتمع و اختصاصی (integrated graphics و discrete graphics)

پردازنده گرافیک مجتمع و اختصاصی  هر کدوم یه سری مزایا و معایب دارن و شما بسته به نیازتون و اینکه سیستم‌تون چیه باید انتخاب کنید که کدوم پردازنده‌ی گرافیک رو باید برای لپتاپتون بخرید. حالا خیلی کلی در مورد این دوتا پردازنده براتون توضیح میدیم:

پردازنده‎ گرافیک مجتمع یا Integrated graphics

کارت گرافیک مجتمع که اون رو به اسم کارت گرافیک داخلی و یا کارت گرافیک یکپارچه هم می‌شناسن، یه جور کارت گرافیکی هستن که پردازنده‌های رم اختصاصی ندارن و از حافظه‌ی سیستمی‌ یا رم پردازشی یا همون CPU استفاده می‌کنن. مثلا اگر رم لپتاپ شما 4 گیگ باشه، کارت گرافیک لپتاپ شما از یه فضای مشخصی از رم، برای پردازش اطلاعات استفاده می‎کنه.
حالا اگه شما یه بازی ویدئویی با گرافیک بالا رو بخواین روی لپتاپ اجرا کنید یا اینکه از یه برنامه‌ای مثل فتوشاپ یا پریمیر بخواین استفاده کنید، حتما فضای خیلی زیادی از رم دستگاه رو، همون پردازنده‌های گرافیکی مصرف می‎کنه. مزیت استفاده از این کارت گرافیک، قیمت مناسبش هست و مصرف انرژی کمتری داره و سیستم رو خیلی داغ نمی‎کنه و عمر باتری رو هم بالا می‌بره.
اگه کار اصلی که شما با لپتاپ انجام می‌دید، یه کارهایی مثل کارهای روزمره و عادی، برنامه‌نویسی، فیلم دیدن و برنامه‎های گرافیکی که خیلی سنگین نیستن باشه، این کارت گرافیک‌ها برای شما مناسبن و می‌تونید ازشون استفاده کنید.

پرازنده‌ گرافیگ اختصاصی یا Dedicated graphics

این مدل از کارت گرافیک‌ها، درست برعکس کارت گرافیک‌های مجتمع هستن. دلیلش هم اینه که این کارت گرافیک‌ها، رم اختصاصی خودشون رو دارن و اصلا به CPU کاری ندارن. مثلا اگه پردازنده‌ی لپتاپ شما Core i5 و رم 4 گیگی باشه و کارت گرافیک 680M GTX GeForce با رم 2 گیگابایتی داشته باشید، نشون‌دهنده‌ی این هست که کارت گرافیک لپ تاپ شما، از نوع پردازنده‎ی اختصاصی یا Dedicated graphics هست.
این مدل کارت گرافیک‌ها به نسبت کارت گرافیک‌های مجتمع، کمی‌گرون‌تر هستن و برای انجام کارهای گرافیکی و یا بازی‌هایی با گرافیک بالا خیلی مناسب‌ترن ولی خب این مدل‌ها یه سری معایب خاص خودشون رو هم دارن. مثلا چون‌ که این کارت گرافیک‌ها رم اختصاصی خودشون رو دارن، مصرف انرژی بالاتری دارن و سیستم یه کم از حالت عادی، زودتر داغ می‎کنه و اگه بخواین که به سیستم خیلی آسیب نرسونید، باید حتما از فن خنک‌کننده موقع کار استفاده کنید. پس باید تو انتخاب کارت گرافیک در لپ تاپ دقت زیادی داشته باشین.

کارت گرافیک AMD یا NVIDIA؟

یکی از سوالاتی که موقع انتخاب کارت گرافیک لپ تاپ فکر زیادی رو به خودش مشغول میکنه انتخاب برند اونه. بالاتر گفتیم که در حال حاضر ما دو برند AMD و NVIDIA رو برای کارت گرافیک تو بازار موجود داریم و هر دوی اونا، در حال حاضر دوتا تولید کننده اصلی برای پردازنده‎های گرافیکی تو دنیا هستن. در ادامه ما قصد داریم تا فرق‌ این دو برند رو بهتون بگیم و مدل‌های مختلفش رو به شما معرفی کنیم:

کارت گرافیک NVIDIA

کارت‎های گرافیک AMD

جدیدترین سری پردازنده‎های AMD،  از برند RX هست:

  • RX Vega: سطح بالاتر کارت گرافیک
  • RX: سطح ابتدایی و متوسطی از کارت گرافیک

در مورد خرید کارت‌های گرافیک AMD، باید در نظر داشته باشید که عددی که جلوی هر مدل میاد، قدرت بیشتر یا بالاتر رو نشون نمی‎ده. این عدد نشون‌دهنده‎ی زمان ورودشون به بازار هست.
این مدل‌ها، رایج‌ترین مدل‌هایی هستن که ازشون استفاده می‎شه:

  • XT Graphics: نسخه‎ی بهتر شده از یه کارت گرافیک موجود در بازار با همین اسم هست.
  • HD: نسخه‎ی جدیدتری از یه ورژن مشابه با همین اسم تو بازار هست که مدل قدیمیش دیگه تولید نمی‌شه.
  • R: یه ورژن نسبتا قدیمی ‌که این مدل هم دیگه تولید نمی‎شه.

کارت‎های گرافیک NVIDIA

شرکت NVIDIA هم دسته‌بندی مخصوص خودش رو برای محصولات داره که معمولا همشون با یه حرف شروع میشن. محصولات این برند معمولا برای اجرای بازی‌های سنگین استفاده می‎شه.

  • RTX: بالاترین و باکیفیت‌ترین کارت گرافیک موجود در بازار
  • GTX: مخصوص بازی و کارهای سنگین گرافیکی
  • GT: پردازنده‌های گرافیکی معمولی و سطح متوسط

حروفی که آخر هرکدوم از این مدل‌ها قرار می‎گیره، نشون‌دهنده‌ی یه چیزی هست:

  • Ti: نشون‌دهنده‎ی اینه که عملکرد بهتری نسبت به یه کارت گرافیک با همین اسم داره. مثلاGeForce GTX 1660 Ti بهتر از GeForce RTX 1660 عمل می‏کنه.
  • Super: نسخه بهتری از یه کارت گرافیکTi  هست.
  • M: دیگه از رده خارج شده و خیلی ازش استفاده نمی‏شه.

هر دوی کارت‌گرافیک‌های AMD و NVIDIA خوبن و شما به راحتی بسته به نیازتون می‌تونید یکی از اون‌ها رو انتخاب کنید و ازشون استفاده کنید.

جمع‌بندی و حرف آخر

شاید انتخاب کارت گرافیک در لپ تاپ، یکی از سخت‌ترین بخش‌های خرید لپتاپ باشه. توی این مقاله از فروشگاه بوبوکو، در مورد اهمیت بالایی که کارت گرافیک لپتاپ داره برای شما گفتیم. اگه از اون دسته افرادی هستید که خیلی زیاد با لپتاپ کار می‎کنید و یا اینکه چند ساله که لپتاپ‌تون رو خریدید و الان احساس می‎کنید که سرعتش اومده پایین، نشون‌دهنده‎ی اینه که دیگه وقشه به فکر خرید یه کارت گرافیک جدید باشید. به طور میانگین باید هر 4 یا 5 سال یه بار، کارت گرافیک رو ارتقا بدید و بسته به سیستم‌تون اونی که از همه مناسب‌تر هست رو بخرید. قیمت کارت گرافیک لپ تاپ رو نمیشه یه رقم ثابت دونست چون که عوامل مختلفی تو تعیین اون دخیل هستن.
امیدواریم نکاتی که تو این مقاله گفته شد توی انتخاب کارت گرافیک در لپ تاپ، بهتون کمک کرده باشه و اطلاعات ارزشمندی رو در این مورد به دست آورده باشید.


پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی بهترین لپ تاپ طراحی برای کارهای گرافیک و تدوین را مطالعه بفرمایید.