نحوه اتصال هارد اکسترنال به گوشی
اتصال هارد به گوشی چه مواردی نیاز دارد؟

ممکنه فکر کنید که اتصال هارد به گوشی، شبیه فلش هست و فقط از طریق کابل رابط به موبایل وصل می شه. اما شرایط همین‌قدر راحت نیست. مشکل اتصال هارد به گوشی، دلایل مختلفی داره و این مقاله برای بررسی و رفع این موارد هست.

فرمت NTFS و مشکل اتصال هارد به گوشی

اگه یه درایو فلش USB فرمت شده با سیستم فایل NTFS رو به لپ تاپ تون وصل کنین، فقط می تونین فایل های ذخیره شده در اون رو ببینین یا بخونین. با این حال، سیستم عامل اندروید هنوز نمیتونه به صورت بومی یا Native در سیستم فایل NTFS بخونه یا بنویسه. برای این کار با یه سری تغییرات ساده باید این قابلیت رو به اندروید اضافه کنین. در ادامه این تغییرات رو توضیح می دیم. از طرف دیگه، امروزه بیشتر حافظه‌های SD و فلش مموری‌های USB به طور پیش فرض سیستم فایل FAT32 رو دارن.

اندروید برای اتصال هارد به موبایل چه فرمتی رو می خونه؟

اندروید به طور پیش فرض از سیستم فایل NTFS پشتیبانی نمی کنه، اگه کارت حافظه SD یا فلش مموری USB شما با این فایل سیستم فرمت شده باشه، تلفن هوشمند یا تبلت اندرویدی طبیعتا نمی تونه اونو تشخیص بده. سیستم عامل اندروید از سیستم های فایل FAT32، Ext3 و Ext4 پشتیبانی می کنه. علاوه بر این، بیشتر موبایل های هوشمند و تبلت های اندرویدی جدید از سیستم فایل exFAT هم پشتیبانی می کنن.

نحوه اتصال هارد اکسترنال به گوشی؟

همونطور که قبلا هم گفتیم وقتی به مشکل اتصال هارد به گوشی می‌رسیم، قبلش باید بدونید که آیا شرایط نصب صحیح رو فراهم کردید یا نه. برای همین، اول اجازه بدید این موارد رو باهم بررسی کنیم:

تامین برق برای رفع مشکل اتصال هارد به گوشی

وقتی هارد اکسترنال رو به لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی وصل می‌کنین، هارد دیسک برق مورد نیاز رو از کامپیوتر تامین می کنه. همین موضوع در مورد موبایل هوشمند یا تبلت اندرویدی شما هم صدق می کنه. اما نکته کلیدی اینه که بیشتر تلفن های هوشمند ظرفیت منبع تغذیه لپ تاپ یا رایانه رو ندارن و این موضوع اتصال یه هارد دیسک با ظرفیت بالا رو سخت می کنه.بیشتر موبایل های هوشمند فقط می تونن 0.5 آمپر برق رو به دستگاه های جانبی ارائه بدن. پس، اگه هارد اکسترنال شما نیاز به انرژی بیشتر از این داشته باشه، اتصال هارد اکسترنال به موبایل کار نمی کنه و موبایل درایو رو نمی شناسه.

اتصال هارد اکسترنال به گوشی
هارد دیسک ها معمولا برای راه اندازی نیاز به انرژی بیشتری دارن. این به خاطره اینه که موتورهایی که در همه هارد دیسک ها وجود دارن برای شروع چرخش به انرژی بیشتری نیاز دارن.

اگه نمی تونین یه هارد اکسترنال 1 ترابایتی رو به موبایل یا تبلت اندرویدی تون وصل کنین و از سالم بودن هر دو دستگاه مطمئن هستین، طبیعتا مشکل اینه که هارد منبع تغذیه لازم رو نداره.

با اضافه کردن یه منبع تغذیه اضافی به راحتی می تونین این مشکل رو حل کنین. تنها کاری که باید انجام بدین اینه که یه کابل تبدیل تهیه کنین که می تونه دو دستگاه USB رو به هم وصل کنه و به شما امکان می ده هارد اکسترنال و منبع تغذیه موبایل رو به طور همزمان به تبلت و تلفن هوشمند وصل کنین. به این ترتیب برای اتصال هارد اکسترنال به موبایل و تبلت تون مشکلی نخواهین داشت. لطفا توجه داشته باشین که اول باید پاور بانک رو به موبایل یا تبلت تون وصل کنین و بعد هارد اکسترنال یا دستگاه های دیگه رو وصل کنین.

USB OTG چیه؟

USB OTG یه استانداره سخت افزاری و نرم افزاریه که به دستگاه های متصل به USB اجازه می ده تا به موبایل های هوشمند یا تبلت ها وصل بشن. برای این کار موبایل یا تبلت شما باید پورت USB Type-C یا microUSB داشته باشه که البته همه این پورت ها از یکی از این دو پورت استفاده می کنن.
تقریباً تمام دستگاه های جانبی، از موس، کیبورد و دسته بازی گرفته تا هدست و هر چیزی که فکرش رو بکنین، می تونن با استفاده از این فناوری به موبایل یا تبلت وصل بشن. حتی می تونین از نمایشگر موبایل برای کنترل دستگاه دوم استفاده کنین! پس لازمه برای رفع مشکل اتصال هارد به موبایل از این ابزار استفاده کنید.

از کابل OTG استفاده کنین

یکی دیگه از راه های تغذیه هارد دیسک برای اتصال هارد اکسترنال به موبایل، استفاده از کابل OTG هست (یکی از راه های اصلی برای اتصال هارد به گوشی). امروزه خیلی از تلفن های همراه به باتری هایی با ظرفیت 2000 میلی آمپر ساعت یا بالاتر مجهز شدن که می تونن از کابل های OTG برای تغذیه هارد دیسک ها استفاده کنن. برای اتصال هارد اکسترنال به موبایل‌تون، دستگاه شما باید با OTG USB سازگار باشه. می تونین به وب سایت سازنده موبایل برید یا به نوشته روی جعبه دستگاه نگاه کنین تا متوجه بشین که سیستم تلفن با OTG سازگار هست یا نه. با این حال می تونین اون رو تست کنین و اگه هارد ارائه نشده بود، می تونین از دو روشی که در قسمت قبل گفتیم استفاده کنین.

اتصال هارد به گوشی با کابل

استفاده از نرم افزار برای اتصال هارد به گوشی

استفاده از نرم افزارهای اضافی برای رفع اتصال هارد اکسترنال به موبایل می تونه شما رو از مراحل مربوط به فرمت نجات بده. انواع مختلفی از نرم افزارها وجود دارن که می تونن این کار رو انجام بدن و به راحتی اتصال هارد اکسترنال به گوشی رو بدون نیاز به دستکاری فرمت اصلی هارد دیسک ایجاد کنن. Total Commander یکی از این نرم افزارهاست.

مراحل مهم برای فرمت کردن هارد اکسترنال برای اتصال به موبایل

موقع استفاده از سه روشی که در بالا گفتیم (OTG USB، هاب USB و پاوربانک) برای اتصال هارد اکسترنال به موبایل، لطفا مطمئن بشین که هارد باید با فرمت FAT32 باشه چون فرمت NTFS شناسایی نمیشه. در کل سیستم عامل اندروید از بعضی فرمت های خاصی پشتیبانی می کنه. بیشتر هاردهای اکسترنال متصل به سیستم عامل ویندوز با فرمت NTFS هستن. متاسفانه سیستم عامل اندروید از این فرمت پشتیبانی نمی کنه. اگه هارد دیسک شما با فرمت FAT32 نیست، می تونین اون رو فرمت کنین و به FAT32 تبدیل کنین. در این تغییر فرمت هارد دیسک و هارد اکسترنال، تمام اطلاعات هارد دیسک از بین می ره، پس فراموش نکنین که یه نسخه پشتیبان تهیه کنین.

جمع بندی از نکات اتصال هارد به گوشی

نحوه اتصال هارد به گوشی و تبلت یکی از بیشترین سوالاتی هست که کاربران باهاش مواجه هستن. در خیلی از موارد، کاربران تصور می کنن که هارد اکسترنال همون فلش هست و فقط از طریق کابل رابط به موبایل وصل می شه. اما تفاوت بین هارد اکسترنال و فلش مموری رو نمی دونند. در این نوشته سعی شد مشکلاتی که موقع اتصال هارد اکسترنال به موبایل یا تبلت پیش میاد رو بررسی کرده و راهکارهای مناسبی برای رفع این مشکلات به شما بدیم.


پیشنهاد می کنیم مقاله اتصال هارد به تلوزیون چرا انجام نمی‌شود؟ مطالعه بفرمایید.