ژايين بودن سرعت انتقال هارد
پایین بودن سرعت انتقال هارد چرا رخ می‌دهد و چطور آن را بهتر کنیم؟

فلش‌ها و هاردها، دوست‌ها و همراهان همیشگی ما برای انتقال و جابجایی داده‌ها هستن و حتما شما هم تجربه کردید که وقتی که عجله دارید و باید فایلی رو انتقال بدید، پایین بودن سرعت انتقال هارد، چقدر اذیت کننده می‌شه. حالا این تجربه، باعث شد ما در بوبوکو به سراغ پیدا کردن این سوال بریم که چطور میشه این مشکل رو کمتر کرد؟ اگه برای شما هم زمان مساله مهمیه، همراهمون باشید.

چرا پایین بودن سرعت انتقال هارد اکسترنال رو تجربه می‌کنید؟

اگه موقع کپی کردن فایل‌ها به هارد اکسترنال احساس کردی که سرعت خیلی پایینه، مواردی که بهشون اشاره می‌کنم، می‌تونه دلیل مشکل باشه:

  • کابلی که برای وصل کردن هارد و کامپیوتر داری ازش استفاده می‌کنی، خرابه.
  • برق کافی برای انتقال داده‌ها به هارد نمیرسه.
  • تعداد برنامه‌هایی که همزمان توی سیستم اجرا میشه، خیلی زیاده.
  • هارد اکسترنال تقریبا پر شده و فضای کمی داره.
  • ویروس‌ها به هارد اکسترنال حمله کردن.
  • هارد اکسترنال قدیمیه یا به شدت آسیب دیده.
  • هارد در حال سپری آخرین روزهای زندگیشه.

چطور پایین بودن سرعت انتقال هارد رو حل کنیم؟

اگه با من تا اینجای مقاله همراه بوده باشی، با اصلی‌ترین دلیل‌هایی که روی سرعت انتقال داده‌ها تاثیر میذاره، آشنا شدی. حالا راه‌های ساده‌ای هست که به کمک‌شون می‌تونی کم شدن سرعت انتقال هارد و فلش رو بهبود بدی:

1.     کابلت رو عوض کن.

برای اینکه سرعت انتقال داده رو بیشتر کنی، خوبه که از یه کابل دیگه استفاده کنی و بعد سعی کنی تا فایل‎ها رو از کامپیوترت کپی کنی و ببینی که آیا سرعتش بهتر شده یا نه!

2.     عوض کردن پورت یا منبع تغذیه اصلی

منبع انرژی کافی برای نحوه صحیح کارکرد هاردها خیلی مهمه، پس شاید براتون عجیب باشه، اما ممکنه در دریافت برق مشکل داشته باشن:

برای اینکه این مورد رو چک کنی، اگه از PC استفاده می‌کنی، می‌تونی از از پورت USB پشتی استفاده کنی و ببینی که درست میشه یا نه. اگرم از لپتاپ استفاده می‎کنی، باید یه کابل دو سر USB بخری و با اون هاردت رو بهش وصل کنی و ببینی که سرعتش بالا میره یا نه.

3.     بستن همه‌ی برنامه‌های در حال اجرا

اگه تو از اون دسته افرادی هستی که وقتی داری یه فایل رو کپی می‌کنی دوست داری مثلا با فتوشاپ هم کار کنی یا فیلم ببینی و یا آهنگ گوش بدی، خوب باید بگم متاسفانه نمیشه، چون همه این موارد، حتی باعث کم شدن سرعت انتقال فلش مموری میشن. پس به ناچار بقیه برنامه‌ها رو ببند.

4.     پاک کردن فایل‌های اضافی روی هارد دیسک

کم شدن سرعت انتقال هارد، گاهی به دلیل حجم زیادی از داده‌هاست که توی هارد ذخیره کردی. پس دوباره به سراغش برو و بررسی کن تا شاید بتونی بعضی از فایل‌هات رو پاک کنی یا به جای دیگه‌ای انتقال بدی.

پایین بودن سرعت انتقال هارد

5.     Defrag کردن هارد اکسترنال

ما یه مقاله داریم به اسم روش‌های دیفرگمنت کردن هارد اکسترنال که اونجا به خوبی این موضوع رو باز کردیم، اما خیلی خلاصه بگم که با این روش، هارد شما نفس می‌کشه، منظم و مرتب می‌شه و سرعت انتقال داده‌ها بهتر و بیشتر میشه.

6.     اسکن کردن هارد دیسک در برابر ویروس‌ها

یکی از دلایل رایج پایین بودن سرعت انتقال هارد و فلش، ویروسی شدن هارد اکسترنال که این ویروس ها به وفور در دنیای وب سرگردان هستن و منتظر ورود به این حافظه‌های جانبی. پس گاهی اوقات ویروس‌کشی با آنتی‌ویروس‌های خوب، راه‌حل بسیار خوبی هست.

7.     آپدیت یا نصب دوباره‌ی درایور هارد اکسترنال

در مورد این موضوع هم باز تو مقاله‌های قبلی خیلی کامل توضیح داده بودم و دیگه حتما می‌دونی که انجام دادن این کار، چقدر می‌تونه تو بالا بردن عملکرد سیستمت تاثیرگذار باشه. در مورد اینکه چه طوری این کار رو باید انجام بدی، بازم یه سری به آرشیو مقاله‌ها بزن.

8.     چک کردن هارد اکسترنال برای بدسکتورها

یکی دیگه از اصلی‌ترین علت پایین بودن سرعت انتقال هارد، بدسکتورها هستن. اما چطور با این داستان روبرو بشیم؟ برای این کار می‌تونم یه ابزار خیلی خوبی رو بهت معرفی کنم و اونم MiniTool Partition Wizard هست که باید حتما اون رو امتحان کنی.

این برنامه قابلیت‌های خیلی زیادی داره و می‎تونی هم بدسکتورها رو شناسایی کنی و هم اینکه به راحتی هارد دیسکت رو پارتیشن بندی کنی تا کمک خوبی به بالا بردن سرعت هارد اکسترنالت ‎ بشه.

اگه دوست داری این نرم‌افزار رو داشته باشی، روی این لینک کلیک کن.

کار کردن با این برنامه و اسکن کردن بد سکتورها باهاش خیلی سادست و با این کارهایی که می‌گم می‌تونی انجامش بدی:

  • هاردت رو به کامپیوتر وصل می‎کنی.
  • نرم‌افزاری که نصب کردی رو باز می‍کنی و تو بخش Disk map اون رو انتخاب می‎کنی و ویژگی Surface Test رو از سمت چپ فعال می‎کنی (اگه این قسمت هاردت رو پیدا نکردی، باید روی تب General کلیک کنی و گزینه Reload Disk رو روش کلیک کنی تا هارد اکسترنال دوباره لود بشه)
  • حالا باید روی دکمه Start Now کلیک کنی و حالا MiniTool Partition Wizard به طور خودکار تمام قسمت‌های هارد رو اسکن می‎کنه و نتیجه رو بهت نشون میده.

وقتی که نتیجه برات نشون داده شد، اگه مربع قرمزی وجود نداشته باشه، یعنی که همه‎ی بخش‎های هارد اکسترنال سالمه و بد سکتور نداری و دلیل پایین بودن سرعت انتقال هارد رو باید
جاهای دیگه پیدا کنی.

9.     فرمت کردن هارد اکسترنال

خیلی وقتا یه فرمت کردن خیلی ساده، می‌تونه باعث بشه که خیلی راحت از شر همه‎‌ی این مصیبتا خلاص بشی. منظور از مصیبت اینجا نشون داده نشدن هارد، پایین بودن سرعت انتقال هارد و موارد این‌چنینی هست!

ولی خوب باید یادت باشه که اگه اطلاعات مهمی رو توی هاردت داری، با فرمت کردن از دست میره و شاید دیگه نتونی بهشون دسترسی داشته باشی. بهترین کار اینه که قبل از فرمت کردن باید ازش یه بکاپ بگیری و بعد این کار رو انجام بدی تا مشکلی برای فایل‎های مهمت پیش نیاد.

جمع ‎بندی و حرف آخر

تو این مقاله من در مورد دلایل پایین بودن سرعت انتقال هارد حرف زدیم و راه‌حل‌هایی که ارائه کردیم برای رفع مشکل کم شدن سرعت انتقال فلش هم درسته. اما یادتون نره، گاهی اوقات مساله هیچ‌کدوم از این موارد نیستن و وقت اون رسیده تا هارد و یا فلشی تهیه کنید که از پورت‌های نسل جدید استفاده می‌کنن و سرعت خوندن و نوشتن اطلاعات‌شون بیشتره. اگه هم از لحاظ هزینه، می‌تونید بودجه بیشتری برای خرید هارد اختصاص بدید، بهتره برید سراغ انتخاب یه درایو حالت جامد یا ssd.


پیشنهاد می کنیم مقاله چرا سرعت انتقال هارد اکسترنال موقع کپی کردن فایل‌ها کمه و چطور بهترش کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.