تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی
تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی با چند روش آسان و قطعی

در خاطره جمعی ایرانی‌ها، خرید تجهیزات و محصولات تقلبی احتمالا بخش بزرگی دارد؛ اتفاقی که شاید فقط در جوامع جهان سوم رخ می‌دهد و ما متاسفانه به این سومی بودن عادت کرده‌ایم؛ اما ما افتخار دور زدن همه این مصائب و مشکلاتی که هیچ‌کدام انتخاب ما نبوده و نیست را هم در رزومه خود داریم و برای همین است که مقاله تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی، دِینی است که ما بوبوکویی‌ها باید در این راه ادا کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتر و البته خیالی آسوده‌تر، USB درایوهای دلخواه خود را انتخاب و خرید کنید. پس در ادامه از روش‌های مختلفی صحبت کرده‌ایم که همگی به شما در تست فلش مموری برای اصل بودن کمک کننده است.

روش های تشخیص فلش مموری اصلی از تقلبی

چند مرحله در تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی وجود دارد که در ادامه هر کدام را به صورت مختصر توضیح داده‌ایم:

اول از همه: معتبرترین‌ها را بشناسید

اگر می‌خواهید از فروشگاه‌های آنلاین خرید خود را انجام دهید، حتما معتبرترین آنها را پیدا کنید و به نظرات سایر افرادی که از آنجا خرید کرده‌اند، اهمیت بدهید؛ معمولا هر وب‌سایتی، نظر کاربران خود را ثبت می‌کند، اگر هم چنین ویژگی در وب‌سایت پیدا نکردید، سعی کنید به مواردی مانند اینماد، مجوزهای دریافت شده آن، اطلاعات صفحه حریم خصوصی و شرایط و قوانین وب‌سایت دقت کنید. نبود هر کدام از اینها، به معنی وجود اشکالی در آن فروشگاه آنلاین است که نباید ساده از کنار آن بگذرید.

اگر هم می‌خواهید به صورت آفلاین خرید خود را انجام دهید، سعی کنید معتبرترین آنها را با پرس و جو از افراد مطلع یا افرادی که پیش از این اقدام به خرید آن محصول کرده‌اند، انتخاب کنید، از چند فروشگاه، اطلاعات مختلف کسب کنید و بعد از جمع‌بندی نهایی، اقدام به تهیه فلش مموری دلخواه خود کنید.

دوم: به علائمی که به شما هشدار می‌دهند، توجه کنید

اگر هنوز یک درایو فلش معتبر خرید نکرده‌اید، بهتر است با برخی از علائم هشدار دهنده آشنا باشید تا در صورتی که با آنها مواجه شدید، قید خرید آن محصول را بزنید:

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرّ درون (ظاهر فیزیکی و بسته‌بندی)

در تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی، ظاهر دستگاه را به شکل زیر به خوبی بررسی کنید:

  • فلش‌های تقلبی ممکن است برای نشان دادن گیگابایت از یک “G” در درایو یا بسته بندی استفاده کرده باشند، این در حالی است که علامت اصلی باید “GB” باشد.
  • نباید رنگ مدل یا ظاهر فلش مموری، با آنچه در که وب‌سایت اصلی سازنده گذاسته شده است، فرق کند. حتی گاهی اوقات، آن مدلی فروشنده به شما نشان می‌دهد، ممکن است در وب‌سایت اصلی وجود نداشته باشد.
  • بسته‌بندی دستگاه تقلبی به نظر می‌رسد؛ درایوهای USB معتبر معمولا در پلاستیک‌های خرده فروشی محکم و مهر و موم شده فروخته می‌شوند که برای باز کردن آن به قیچی نیاز است.
  • نداشتن شماره سریال یکی دیگر از علائم هشدار دهنده جعلی فلش مموری است.
  • رابط دستگاه (USB Port) نباید لبه‌های خشن و ناهموار داشته باشد.
  • شماره مدل ثبت شده روی بسته با آنچه روی دستگاه و دفترچه راهنما ثبت شده است، متفاوت است.
  • ظرفیت درایو فلش به جای آنکه روی کانکتور حک شود، روی برچسب نمایش داده شده است.

فلش های تقلبی و فیک معمولا مشکلات زیر را دارند

برای تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی از طریق اتصال به کامپیوتر، باید مراحل زیر را اجرا کنید:

*** اول از همه یادتان باشد قبل از اینکه فلش مموری تقلبی احتمالی را به کامپیوتر وصل کنید، نرم‌افزار محافظت از ویروس را اجرا کرده باشید. همچنین باید قابلیت Autorun را در سیستم خود غیرفعال کنید و حافظه USB را از وجود بدافزارهای احتمالی که در کمین درایو نشسته‌اند، پاک کنید.

*** ظرفیت درایو را روی سیستم بررسی کنید تا از تطابق عدد درج شده روی دستگاه با آنچه روی کامپیتوتر نمایش داده می‌شود، مطمئن شوید. البته ظرفیت واقعی که در کامپیوتر نمایش داده می‌شود، معمولا 5% کمتر از آن حجمی است که روی دستگاه نوشته شده است. پس اگر مقدار کمتری نشان داده می‌شود، احتمالا دستگاه شما جعلی است.

*** نرم‌افزار رایگانی مانند H2testw را امتحان کنید تا خطاهای بیشتر را براساس عملکرد درایو بررسی کنید، چرا که برخی از دستگاه‌های جعلی خوش ساخت ممکن است در نگاه اول و در بررسی‌های اول، نتیجه لازم را نشان ندهند. پس برای اینکار، بعد از نصب نرم‌افزار و اجرای آن روی کامپیتوتر، درایو فلش را انتخاب کنید و اجازه دهید آن را اسکن کند. این کار معمولا تا نیم ساعت طول می‌کشد و اگر USB فلش شما تقللبی باشد، پیام هشدار برایتان ظاهر خواهد شد.

تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی با قیمت

قیمت را فراموش نکنید: هرچه ظرفیت دستگاه بالاتر می‌رود، بودجه‌ای که برای خرید آن باید در نظر بگیرید، بیشتر می‌شود. پس اگر قیمت فلش مموری با افزایش ظرفیت آن بالا نمی‌رود، احتمالا مشکلی وجود دارد و شما باید به اصل بودن آن توجه کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی ۵ فلش مموری سن دیسک با قیمت مناسب را مطالعه بفرمایید.

معرفی نرم افزار های تست فلش مموری برای اصل بودن (معرفی نرم افزار ها با توضیح)

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، ابزارهای متفاوتی را طراحی کرده‌اند که به شما در تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی بسیار کمک می‌کنند. برخی از این نرم‌افزارها در ادامه معرفی شده‌اند:

نرم افزار FakeFlashTest

یکی از راه‌های تشخیص اصلی یا تقلبی بودن فلش، نصب نرم‌افزار FakeFlashTest است که برخلاف H2testw در سریع‌ترین زمان ممکن، USB درایو شما را بررسی کرده و وضعیت واقعی آن را مشخص می‌کند. در شکل زیر می‌توانید نمای کلی از این ابزار را ببینید:

نرم افزار Qick Disk Test

این ابزار با زبان جاوا نوشته شده است، بنابراین روی سیستم عامل‌های دیگر مانند مک و لینوکس و همچنین ویندوز اجرا می‌شود. به این ترتیب بعد از دانلود و نصب ابزار روی سیستم باید روی فایل .Jar کلیک راست کرده و Open یا Open with > “Java (TM) Java Platform Binary” را انتخاب کنید. ظرفیت واقعی درایوهای تقلبی معمولا بین 2، 4، 8 و 16 گیگابایت متغیر است و اگر از نرم‌افزار بخواهید 30% درایو را پرکند و در انجام اینکار به مشکل بخورد، به این معنی است که دستگاه شما تقلبی است.

نرم افزار های تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی

نرم افزار ChipGenius، تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی

ChipGenius ظرفیت درایو فلش USB را تشخیص نمی دهد. در عوض، داده‌های تراشه را می‌خواند و آن‌ها را با یک پایگاه داده قابل اعتماد مقایسه می‌کند و در نهایت تأیید می‌کند که آیا ساخت و مدل دستگاه همان چیزی است که شما به آن باور داشتید. چرا که درایوهای فلش USB از یک مارک جعلی احتمالاً دارای ایرادات و مشکلات عملکرد هستند.

نرم افزار H2Testw

H2Testw یک ابزار رایگان برای تأیید ظرفیت صحیح درایوهای فلش USB است و استفاده از آن آسان است. در واقع، بیشتر فروشندگان از این ابزار استفاده می‌کنند تا قبل از اینکه کارت‌ حافظه یا فلش درایوهای USB را در اینترنت به فروش برسانند، از معتبر بودن موجودی‌هایی که خریداری کرده‌اند، اطمینان حاصل کنند.

نحوه استفاده از آن در ادامه توضیح داده شده است:

  • ابزار را در کامپیوتر خود دانلود و نصب کنید
  • درایو فلش را به کامپیوتر خود وصل کنید
  • H2testw را به عنوان مدیر اجرا کنید
  • “انگلیسی” را به عنوان زبان انتخاب کنید
  • “Target” را انتخاب کنید و درایو فلش USB خود را انتخاب کنید
  • روی “همه فضای موجود” کلیک کنید
  • صبر کنید تا ابزار ظرفیت درایو فلش را اسکن کند

آزمایش ممکن است چندین ساعت طول بکشد اما نتایج قابل اعتماد هستند.

خلاصه نکات تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی

امیدواریم نکاتی که درباره تشخیص فلش مموری اصل از تقلبی ارائه کرده‌ایم، بتواند به شما انتخاب ساده‌تر و البته اطمینان‌بخش‌تری را هدیه کند. در این مقاله به نکات ظاهری اشاره کردیم که به وقت خرید باید به آنها توجه کنید و در عین حال نرم‌افزارهای رایگانی را معرفی کردیم که هرکدام به نوعی اصالت USB درایو را برای شما مشخص می‌کنند و در آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که ما در بوبوکو به عنوان مرجع اصلی تجهیزات ذخیره سازی همیشه خود را متعهد به ارائه انواع محصولات اصل با قیمت مناسب می‌دانیم و در رسیدن به این هدف تلاش می‌کنیم. در صورتی که مایل به خرید اینترنتی فلش مموری هستید، بوبوکو، می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.


پیشنهاد می کنیم مقاله بازیابی اطلاعات فلش با ۴ روش ساده را مطالعه بفرمایید.